Søk  
18. oktober 2018 Psykisk helse » Stress Registrer  Logg inn
   

Stress

   Minimer

Stress er kroppens naturlige reaksjon på fare, og dette er nødvendige og nyttige reaksjoner som vi har for å overleve.

Kortvarig stress kan være nyttig, mens langvarig stress vil være en negativ påkjenning både fysisk og psykisk. Hva som stresser oss er forskjellig for hver av oss. Det kan for eksempel være økonomiske vansker, skilsmisse, problemer med arbeidssituasjonen (arbeidskonflikter, arbeidsledighet), seksuelle problemer, sykdom hos en selv eller nære, barna flytter hjemmefra, høye krav og forventninger, bevisst opplevd motgang, alvorlig ulykke, mishandling, overgrep etc.

Stress kan du oppleve på flere måter:

  • Irritasjon over selv små ting
  • Hjertebank
  • Tørr hals og munn
  • Impulsiv atferd, følelsesmessig ustabil
  • Trang til å gråte, springe vekk eller gjemme seg
  • Manglende konsentrasjon
  • Tretthet, problemer med søvn
  • Rastløshet, skjelving
  • Mageproblemer
  • Svettetokter
  • Migrene/hodepine
  • Nakke og ryggsmerter
  • Manglende appetitt

Det finnes gode metoder for å redusere stress, både avslapningsteknikker, øvelser i mindfulness (oppmerksomt nærvær), samt elementer fra kognitiv terapi der en aktivt går inn for å endre måten en tenker rundt de temaene som stresser en, og hvordan en kan forstå disse annerledes.

   
  Copyright © 2009 Sunnfjord Data   Betingelser for bruk  Uttalelse om privatliv  
Design by Sveum design, adapted by Sunnfjord Data
DotNetNuke® is copyright 2002-2018 by DotNetNuke Corporation