Søk  
18. oktober 2018 Psykisk helse » Søvn Registrer  Logg inn
   

Søvnproblemer

   Minimer

Å miste nattesøvn oppleves som svært vanskelig og får ringvirkninger for hvordan hele dagen blir, det kan være at en har innsovningsvansker, hyppige oppvåkninger om nettene og vansker med å sovne etter oppvåkning.

Det er flere tiltak en kan forsøke for å bedre søvnmulighetene:

  • Ikke bruk sengen til annet en å sove og ha sex
  • Unngå ettermiddagslur
  • Ha en regelmessig døgnrytme. Ikke legg deg til å sove før en er trøtt, stå opp til fast tid selv om du er trøtt.
  • Mosjon er viktig for å få god søvn, men unngå store fysiske aktiviteter de siste tre timene før du skal legge deg.
  • Unngå alkohol, kaffe, te, røyk eller store mengder sukker om kvelden.
  • Lytt til rolig musikk
  • Beste temperatur på soverommet er 16-18 grader.
  • Når vonde minner eller grublerier ødelegger innsovningen kan en ha nytte av å skrive ned hvilke tanker og følelser som plager en. Det kan være nyttig å forsøke i noen dager å sette av 20 min til å skrive ned disse tankene, der en lar tankene få fritt spillerom og så legge de "bort" ved at en fysisk legger boken/blokken vekk.
  • En kan prøve ulike avslapningsøvelser, feks er en jobber med å vekselvis spenne kroppen og slappe av i kroppen. En kan også prøve en øvelse der en legger seg ned i en behagelig stilling med lyset av i rommet, der en begynner med å kjenne etter på kroppen, først ved at en kjenner på tærne til en kjenner varmen strømmer til tærne, og så jobber en seg oppover kroppen, og tilslutt hele kroppen. Denne øvelsen trenger litt trening, men mange vil oppdage at de ikke kommer så langt at de får kjent etter på hele kroppen før de har sovnet.
  • Dersom en ikke opplever at tiltak for å få god søvnhygiene hjelper så kan det være nyttig å gjøre flere undersøkelser for å se om en kan finne årsakene til søvnproblemene. Det kan være nyttig å oppsøke fastlege, da det er ulike somatiske tilstander som kan påvirke nattesøvnen. Ulike psykiske lidelser vil også kunne påvirke nattesøvnen negativt og det er viktig å få dette utredet.

Dersom du strever med søvn og legen din har fastslått at det ikke er somatiske årsaker til søvnvanskene dine så ta gjerne kontakt.

   
  Copyright © 2009 Sunnfjord Data   Betingelser for bruk  Uttalelse om privatliv  
Design by Sveum design, adapted by Sunnfjord Data
DotNetNuke® is copyright 2002-2018 by DotNetNuke Corporation