Søk  
17. desember 2018 Psykisk helse » Kosthold Registrer  Logg inn
   

Kosthold og psykisk helse

   Minimer

Forskning viser at maten vi spiser kan ha påvirkning på vår psykiske helse gjennom hele livet.

Mye stekt ferdigmat og søt dessert, øker faren for psykiske plager, mener britiske forskere. Et kosthold med store innslag av fisk, grønnsaker og frukt bidrar derimot til å holde deg mentalt frisk, sier forskerne ved University College London. De viser til en studie blant 3.500 middelaldrende briter ansatt i offentlig sektor. Mens det britiske kostholdet kan true den psykiske helsen, er matvanene i landene rundt Middelhavet mer egnet til å styrke den. Her spiser folk mer fisk og ferske grønnsaker, noe som gjør dem mindre utsatt for depresjon. Denne studien kan du lese mer om i The British Journal of Psychiatry (2009) 195: 408-413, Dietary pattern and depressive symptoms in middle age.

Den britiske organisasjonen Mental Health Foundation mener å ha funnet en klar sammenheng mellom kosthold og psykisk helse og at ved å spise de riktige matvarene så kan en både forhindre og kurere psykisk sykdom. De mener å ha funnet at angst kan henge sammen med mulig mangel på folsyre og magnesium; Depresjon med mulig mangel på vitamin B6, B3 og C, Folsyre, magnesium, sink, selen, tryptofan, omega 3 fettsyrer og tyrosin; Irritabilitet med vitamin B6, magnesium og selen; Stress med vitamin B6, B3 og magnesium; Søvnløshet med mangel på magnesium. Dersom du ønsker å lese mer om dette så kan du lese MHOs rapport om kostholdets innvirkning på mental helse her.

   
  Copyright © 2009 Sunnfjord Data   Betingelser for bruk  Uttalelse om privatliv  
Design by Sveum design, adapted by Sunnfjord Data
DotNetNuke® is copyright 2002-2018 by DotNetNuke Corporation